Thursday 31 January 2013

Luahan Hati Seorang Muslimah



Assalamualaikum...


Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, Hari ini Allah masih memberi aku peluang untuk bernafas di bumi yang hanya sementara. Dan syukur ku kepada Mu Ya Allah kerana memberi aku kesihatan anggota tubuh badan untuk menulis entry seterusnya :-).Dengan itu, kita bertemu lagi dalam entry yang aku kata nak kongsi ilmu bersama dengan korang semua tu:-).Actually,semalam tengah duk buat kerja depan computer, gatal la pula jari-jemari nie nak buka blog beautifulnara, alah saja nak baca perkembangan artis kita skrg ni. Masa nak buka tu aku ternampak satu artikel agak menarik bagi aku yang aku rasa boleh di kongsikan bersama. Aku tahu ramai yang dah duk baca dan komen2 artikel ni tapi aku tetap nak juga masukkan dalam entry aku ni hihi… (Excited gitu) sb aku suka sgt artikel ni dan apa yang penting aku nak kongsi pandangan dengan korang semua.Aku dah bagi pandangan sikit dlm blog beautifulnara tau tapi pendek je lah sb nak bagi laluan org lain pula bagi pandangan( baikkn aku hihi..puji diri sendiri nampak).Tapi dalam blog ni aku boleh tulis pandangan aku panjang2 sampai 3 page may be dan korang semua di alu-alukan untuk berkongsi pandangan. Sharing is caring right?…that’s why la aku tetap juga nak masukkan artikel ni dalam blog aku even korang semua dah baca.Tapi tak la sampai 3 page kot hihi..takut korang boring pula duk baca entry yang panjang menjela-jela:-)

Kat bawah ni aku copy ‘Luahan Hati Seorang Muslimah Buat Majalah Hijabista’ from beautifulnara blog. Jom muslimah-muslimah sekalian kita baca luahan hati seoarang muslimah yang peka dan berani meluahkan hatinya yang risau tentang trend tudung2 sekarang..


..............................................................................................................................................................................................
Dear Hijabista ( @hijabistamag) , Hijabister


I am writing to express my concern over the portrayal of ‘hijab’ women in your magazine. I believe in the concept of modesty accompanying the muslimah attire (the hijab included) is a fundamental core one must embrace. The Hijab is not a replacement of the ‘hair’ we cover. The hijab isn’t just a cloth or layers of cloth on your head. It comes with a package. Of intellect, manners and adab. It is a symbol of the believing women, her ‘modesty’- A sign of dignity and pride. Your magazine bears no sign of ‘modesty’ and I say this clearly, this is definitely very WRONG! Portraying hijab women and “doll-ing” them up like models in Vogue but then only to cover her hair is an absolute disgrace and mockery to us the believing women. What more the women and cover girls who allow themselves to be exploited as an object and fool themselves into thinking they are on their ‘Deen’ and pleasing Allah by just covering their hair… How can you even think you are pleasing Allah with all that make up, ridiculous styles whilst purposely showing off your beauty and body. Your magazine just as the likes of vogue and cosmopolitan has NO intellectual nor spiritual dimensions to it except to brainwash and create an unnecessary desire to the ‘hijabisters’ to own more and more stuff. In reality, a real, true believing women DOES not need to display her adornments to entice others. The believing woman has self confidence that what is INSIDE her heart and MIND will indeed be of much more value than all the silly bangles, sunglasses, shoes and handbags you bombard the pages of your magazine with. Your magazine corrupts young, sincere minds into foolishly thinking that they are more beautiful with more shoes, accessories or ridiculous tudung styles they do not need. The best garments as the Quran states is Taqwa. And tell me where, in which page of your magazine do you propagate this message? None, not one I’m afraid. It is clearly a consumer driven magazine casting a spell with women, where one will then start to wish on owning and buying or to ‘copy’ the ‘Photoshop-ed’ girls you portray. I am afraid you are only destroying the hijab sisters filling their minds with superficial beauty. Please take a sincere step back and help many lost sisters out there to care more about diseases of their hearts instead of merely emphasizing a message of “what is important is how you look and tie your tudung’



Sincerely,

A worried Muslimah

............................................................................................................................................................................................


I totally support Ms. Worried Muslimah, Muslim apparel or clothes makes me worry as well. Actually, majalah hijabista ni memang aku tak pernah beli..nampak kat kedai je. Lagi pun aku rasa majalah ni tak sesuai di jadikan panduan untuk aku pakai tudung, lebih-lebih lagi fesyen tudung dalam majalah ni tidak mengikut syariat. Aku suka juga fesyen2 ni tapi bab tudung berbelit-belit ni memang aku tak reti nak pakai dan tak suka pakai pun hihi. Aku menghargai usaha mereka untuk berfesyen but aku rasa ada yang tak kena. It's too much. The makeup, the clothes, the accessories and also the tudung.


Bagi pandangan aku la, berhijab biarlah kena pada caranya selari dengan konsep hijab itu sendiri iaitu hijab dari segi bahasa adalah bersifat menutup, melindungi dan mencegah. Manakala dari segi syar’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh dan perhiasaannya sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab). Iaitu ditutup/ dihijab dengan pakaiannya. Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/ penutup kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan mengenakan jilbab yang menutup seluruh tubuh mereka.



Tapi aku risau mungkin ramai yang tak tahu lagi konsep sebenar berhijab. Masih ramai remaja dan wanita-wanita di luar yang masih tidak dapat membezakan fesyen mana yang berlandaskan hukum syariah .Tambahan pula mereka di dorong dengan pelbagai fesyen yang terdapat dalam majalah-majalah yang ada di pasaran sekarang.Kebanyakkan majalah memasukkan gambar model yang makeup tebal seinci dengan pakaian yang kononnya ‘berkonsepkan muslimah’. What? Berkonsepkan muslimah dengan makeup tebal entah dah berapa inci, tudung belit sana belit sini sampai nampak bahagian dada. Ada pula yang pakai tudung, tudung tu di masukkan dalam baju dan keluarkan pula rantai yang panjang oh my god (bila aku nampak orang pakai mcm ni aku geli hati tau tapi dalam masa yg sama aku sedih).Korang nak tahu kenapa aku jadi geli hati bila tgk org pakai mcm tu huhu pakai tudung dan masukkan tudung dlm baju and then keluarkan rantai mesti ada motifnya. Jeng..jeng..jeng, motifnya ialah nak bagi orang lain nampak rantai dia yang bling2 dan mahal tu (Aku ada..Kau ada?..xde kan ) emm lebih kurang mcm tu la.Dalam masa yang sama, aku sedih jugalah dengan mereka-mereka ni terlalu taksub dan rakus untuk tampil cantik..nak cantik boleh tapi bersederhanalah ketika berhias sesungguhnya sederhana itulah yang dituntut.Jika ia menarik perhatian lelaki ajnabi dan menimbulkan fitnah itu dikira berdosa.Berhiaslah untuk suami pasti dapat pahala:-)



Islam mewajibkan umatnya berpakaian menutup aurat. Tidak kiralah pakaian apa yang korang nak pakai. Tetapi syaratnya warna tidak menarik perhatian, kain yang digunakan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan rambut bagi perempuan, pakaian atau seluar yang dipakai tidak ketat hingga menampakkan susuk tubuh serta jangan ada unsur riyak atau menunjuk-nunjuk apabila memakainya. Tudung yang dipakai pun ikut suka hati koranglah cara memakainya, nak berbelit-belit ke, ada awning ke atau bagaimana, tetapi bahagian bawah dagu, leher, tengkuk dan labuh tudung hendaklah melepasi/menutup dada korang dalam keadaan longgar. Dekat bawah ni aku selitkan beberapa image Adab Menutup Aurat dan Antara Kesalahan Wanita Ketika Menutup Aurat. Boleh la kita jadikan panduan berpakaian. Better, pakai lah pakaian seperti image adab menutup aurat di bawah ni. Walaupun hati rasa sukar nak pakai pakaian mcm nie tapi cubalah, insya Allah mesti boleh.

Adab Menutup Aurat


Antara Kesalahan Wanita apabila Menutup Aurat



Alhamdulillah dengan adanya luahan hati dari 'Worried Muslimah' akan membuka mata wanita yang berhijab di luar sana supaya dapat membezakan fesyen mana yang berlandaskan syariah islam.

Ingatlah,selagi bumi ini berputar, trend fesyen akan terus berubah. Jika kita akur pada tuntutan berfesyen, korang akan jadi stress kerana fesyen. Jika anda tidak mengikuti perkembangan fesyen semasa, korang pasti dicop ketinggalan zaman(xpe yang penting redha Allah). Sebaliknya jika korang berpakaian kerana memenuhi tuntutan agama, peduli apa dengan fesyen..janji ALLAH redha dengan apa yang kita pakai. Redha ALLAH itu lebih bernilai dari dunia dan seluruh isinya ini. Fesyen tak kan membawa kita ke mana tapi redha Allah itu akan membawa kita sampai ke syurga, Insya Allah.







0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tulis Dan Search Aje

Followers

Powered by Calendar Labs
Powered by Blogger.

Tags

Popular Posts

Jumlah Orang Intai-intai:-)