Friday 1 February 2013

Tips Hilangkan Rasa Sakit Ketika Senggugut




Actually, hari ini aku nak cerita dan kongsi sikit pasal sakit senggugut ni sebab aku pun mengalaminya even aku dah berkahwin tapi belum pernah melahirkan anak. Mungkin sebab tu la dari remaja hingga la aku dah kahwin setiap kali datang bulan aku mesti rasa sakit senggugut. Aku selalu juga dengar orang kata masa belum kahwin memang rasa sakit setiap kali datang bulan tapi bila dah kahwin dan lepas dah melahirkan ank sakit senggugut tu akan hilang sebab masa proses melahirkan ank semua darah kotor dalam rahim dah terbuang. Kita sebagai perempuan semestinya tahu pasal penyakit ni dan yang lebih penting hanya perempuan je tahu kesakitan bila kena sengugut ni . Bila setiap kali datang bulan mesti akan rasa sakit, sampai guling2 atas katil, sekeliling pinggang pula terasa amat sakit..emosi jgn cakap la sentiasa moody memanjang. Kesakitan ni menggangu tugas2 harian ku di rumah mahupun tugas2 di office.

Kalau korang nak tahu, sakit perut ketika haid ini dikenali sebagai senggugut ataupun terminologi perubatannya ialah "dysmenorrhoea". Senggugut ni sebenarnya bukan sekadar kekejangan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis( tp aku tak buat pemeriksaan pun). Senggugut ni ada dua jenis iaitu senggugut primer dan sekunder. Senggugut primer adalah disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid. Manakala senggugut sekunder pula disebabkan oleh endometriosis (wujudnya sel endometrium di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut) atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan bertahan sepanjang pendarahan haid.

Biasanya kalau sakit, aku tak telan ubat tahan sakit sebab tak elok kalau kita kerap makan panadol bila setiap kali datang haid. Lagi pun bab2 ubat bagai aku memang tak makan kecuali sakit yang teramat sangat. Selagi aku masih boleh tahan sakit(apa2 je la sakit), aku akan tahan tanpa makan ubt dengan mencari altenatif lain dengan cara tidur kecuali sakit yang aku memang dah tak boleh tahan punya baru aku makan ubt. Dalam setahun boleh kira guna jari je aku makan ubat hihi. Menurut kajian yang telah aku cari makan ubat dengan kerap tak baik untuk kesihatan ia akan memberi effect kepada organ hati dan buah pinggang kita.

So, dekat sini ada beberapa tips yang sering aku lakukan bagi hilangkan rasa sakit senggugut ni. Sekadar ingin berkongsi sahaja especially kepada kaum2 perempuan. Sharing is caring right?

Sedikit tips hilangkan sakit senggugut:

1) Panaskan air. Cari la botol mineral yang kecil atau besar letak air yang panas tadi (campur sedikit air sejuk supaya botol tak kemek ) . Ambil botol mineral yang suam2 tadi letak kat atas perut. Insyaallah dapat mengurangkan sedikit rasa sakit.

2) Elakkan minum minuman bergas dan minum minuman berais, lebihkan minum air suam/panas atau air kosong

3) Makan la makanan yang panas2 dan berkuah (aku makan bakso je sb sup dia panas2) 

4) Minum air yang ada halia sebab halia boleh membantu lancarkan darah dan hangatkan badan. Kalau rajin buat teh o halia atau air halia kosong(aku selalu praktikan minum minuman ni even dekat office aku akan tapau teh o halia). Hasilnya Alhamdulillah.

5) Pastikan badan sentiasa hangat. Sapu la apa2 pun minyak kat kaki, jari2 dan sapu juga minyak kat perut dan pinggang(jgn letak minyak masak pula)

6) Cara ni memang aku selalu praktikkan iaitu tidur. Tidur adalah cara untuk menghilangkan rasa sakit senggugut. Biarkan rasa sakit tu sampai tertidur dengan sendirinya, insyaallah lepas bangun akan berkurang kesakitan tersebut.


*Kalau nak makan ubat pun boleh. Ubat panadol menstrual yang kaler pink tu(aku tak makan ubat) dan lebih baik jumpa doktor.

Itu sahaja la tips yang aku ingin kongsikan bersama korang . Tips2 diatas aku selalu praktikan bila sakit senggugut. Alhamdulillah rasa sakitnya hilang walaupun hanya untuk beberapa jam sahaja. Tapi sekurang2nya kita tak menanggung sakit tersebut selama 24 jam. Mungkin setiap orang caranya berbeza untuk menangani kesakitan senggugut. Kalau ada sesiapa nak kongsi tips selain dari yang aku praktikan diatas boleh la kongsi bersama (komen dan sebarang cadangan anda amat dialu-alukan)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tulis Dan Search Aje

Followers

Powered by Calendar Labs
Powered by Blogger.

Tags

Popular Posts

Jumlah Orang Intai-intai:-)